FEMTRAK – Dünya Dişidir, Dişi Dişlidir.

Enkazdan Sağ Çıkamayan Mozaik

Enkazdan Sağ Çıkamayan Mozaik

2006 yılında Zeugma Müzesi’ni gezerken çektiğim bu fotoğrafı arşive koyarken altına aşağıdaki notu düşmüşüm. 

‘’Zeugma antik kentinin yüzde on dördü Birecik Barajı inşaatı sebebiyle sular altında kalmış. Sular altında kalan kısmın ise sadece yüzde onu kurtarılabilmiş. Dokuz adet mozaik halen baraj suyunun altında. Zeugma’nın yüzde sekseni ise toprağın altında keşfedilmeyi bekliyor.


Sadece arkeolojik değerler değil; bölgeye özgü sivil mimari, kentsel ve kırsal doku da yerine konulamayacak şekilde göz ardı edilerek, belgelenmeden, suyun insafına bırakılmış.

Şarap ve doğa tanrısı Dionysos ile Ariadne’nin düğününü tasvir eden  “Dionysos ile Ariadne’nin Düğün Mozaiği” 1992 yılında Zeugma’da açığa çıkarıldı. 1998 tarihinde ise, Zeugma’da sergilendiği alandan önemli bir bölümü sökülerek çalındı. Yerine kocaman bir soru işareti konuldu…’’

2023 Kahramanmaraş depreminde enkazın altından kurtarılmış bir kadın ve erkeğin düğün fotoğrafını gördüğümde aklıma geldi o kayıp mozaik, o çift sağ çıkamadı enkazdan… Şimdi hepimiz bir kara delik gibi büyüyen bu boşluğu doldurmaya, yaşadığımız paradoksun üstesinden gelmeye çalışıyoruz;

Tükenmişlik ile

Dayanışma ile

Yalnızlık ile

Birlik ve beraberlik ile

Öfke ile

Keder ile

Acı ile

Metanet ile

Çaresizlik ile

Üzüntü ile

İyilik ile

Umut ile

Sabır ile

Korku ile

Cesaret ile

Yas ile

Empati ile

İnanç ile

Ahlak ile

Vicdan ile

Paylaşma ile

Yorgunluk ile

Dehşet ile

Şok ile

Güven ile

Güvensizlik ile

İhtiyaçlar ile

İstikrar ile

Merhamet  ile

Acıma ile

Hak arayışı ile

Onur ile

Yardımlaşma ile

İsyan ile

Övgü ile

Hüzün ile

Anlamsızlık ile

Şaşkınlık ile

Utanç ile

Kibire, istismara, kötülüğe, cahilliğe, zalimliğe, alçaklığa, zorbalığa inat sorgulayarak ve dirayet ile… Dionysos gibi ölümlerimizden kendimizi yeniden üreterek ve Dionysos ritüellerinde kendilerinden geçen insanların birbirleri ile olan farklılıklarını unutup birlik olduklarını hatırlayarak ve Ariadne’nin kırmızı ipi yardımı ile kimseyi terk etmemeye ve geride bırakmamaya çalışarak bu labirentten çıkacağız. 

Resim altı: Gaziantep Müzesi – Zeugma -2006

Ilgın Erarslan Yanmaz

Ilgın Erarslan Yanmaz

Tüm Yazıları