“Gabriel’in Düşü” Tiyatro DEA’nın 2021 yılında sahnelediği başarılı bir oyun. Hikaye İstanbul, Suriye ve Midilli’de yolları kesişen 3 çifti “göç” teması üzerinden anlatıyor.
Oyuna adını veren Gabriel, adaya ait bir efsanenin kahramanı; Taksiarhis Manastırı’nın 40 rahibinden biri. Gabriel, zamanında korsanların bu manastıra gerçekleştirdikleri kanlı baskın sırasında çan kulesine saklanarak sağ kalabilmiş. Hikayeye göre bu katliamdan sonra rüyasında başmelek Mikail’i görür. Mikail ondan rahiplerin kanlarıyla ıslanan toprağı kullanarak bir ikona yapmasını ister. Gabriel’in yaptığı bu ikonanın o zamandan beri her dileği gerçekleştirdiğine inanılır. Yazar Sema Elçim, birbirleriyle hiç ilgisi olmayan ama umutları Gabriel’in ikonasında birleşen çiftlerin beklentilerini anlatıyor.
Oyundaki çiftlerden Angelos ve Angeliki, zorunlu göçle Türkiye’den gelmişler ve bu nedenle hala “turco” olarak ötekileştiriliyorlar. Mirvan ve Yana’nın ise yolları Suriye’den gelerek “yeryüzündeki cehennem” adı verilen dünyanın en büyük mülteci kampı Moria’da duruyor. Nihayet, evliliklerini kurtarmak umuduyla Middili’ye bir tatile çıkmış turistler, Berk ve Berna… Çiftlerin beklentileri farklı olsa da hepsi Gabriel’in mucizesiyle kendi kurtuluşlarının beklentisi içindeler. Angelos ve Angeliki Atina’ya okumaya gönderdikleri ve orada uyuşturucu bağımlısı olan kızlarının ancak bir bebek doğurarak hayatının kurtulacağına inanıyor. Suriye’de evlatlarını kaybettikten sonra göç eden çiftten, Miran Avrupa’ya gitme hayalleri kurarken, Yana’nın tek isteği çocuğunun mezarının olduğu yere geri dönmek.
Yönetmen Ahmet Sami Özbudak politik izleminde bir oyun sahnelemiş. Oyunun tasarım konsepti de ona ait. Oyun boyunca hareket eden tahta iskele denizle karayı birbirine bağlayan, metaforik bir unsur. Oyuncular dalgayı andıran dinamik bir düzen içinde kendi etrafında dönen platforma göre hareket ediyorlar. Oyun boyunca sık sık kullanılan kırmızı kumaş ise kimi zaman dökülen kanları, kimi zaman Angeliki’nin kiliseye giderken taktığı başörtüsünü ve kimi zaman da bir bıçağı veya bir bebeği temsil ediyor. Göçün bellek üzerindeki etkileri, ırkçılık ve merhamet duygularının bıçak sırtı söylemlerini anlatan “Gabriel’in Düşü” bu sezonun en iyi oyunlarından biri.
Yazan: Sema Elçim
Yönetmen : Ahmet Sami Özbudak
Dramaturji : Selen Korad Birkiye
Işık Tasarımı: Yasin Gültepe
Koreografi: Alparslan Karaduman
Ses ve Müzik: Vehbi Can Uyaroğlu
OYUNCULAR
Ayşegül Tekin
Banu Çiçek
Batur Belirdi
Burak Tandoğan
Çiçek Dilligil
Ersin Umut Güler
Kazım Pilavcı